Spring naar inhoud

Zomers ontbijtje

Mijn nieuwe rubriek ‘Wat eet je dan wel?’ is gebaseerd op de vele vragen en misverstanden die ik ben tegengekomen (en nog tegenkom) sinds ik ben overgeschakeld naar een plantaardig dieet. Waar vegetarische gerechten, snacks en taarten nog wel gangbaar zijn, vinden veel mensen het toch lastig te bedenken wat er voor opties overblijven wanneer je ook geen melk, kaas, yoghurt en eieren eet. Daarom neem ik je in deze rubriek mee op reis in het leven van een vegan. Gerechten, zoetigheden, snacks en inspiratie voor als je in paniek denkt “Help, Marijke komt eten!!” of gewoon geïnteresseerd bent in plantaardige recepten.

Normaal gesproken houd ik van mijn voorspelbare ontbijtsmoothie (diepvriesfruit en -spinazie, banaan, vers sinaasappelsap, een eetlepel [100%] pindakaas, een eetlepel gebroken lijnzaad en wat plantaardige melk) omdat ik het ’s avonds kan klaarzetten en ’s ochtends in een handomdraai in elkaar heb gezet. Bovendien is het een lekker ontbijt en supergezond. Ik probeer mezelf dan vaak zover te krijgen om daarnaast nog een paar boterhammen te eten om wat langer een vol gevoel te hebben (en wat meer binnen te krijgen) maar daar ben ik toch niet zo’n fan van. Voor uitgebreidere ontbijtjes ben ik meestal te lui… Maar voor dit ontbijtje heb ik na lange tijd weer eens een uitzondering gemaakt. Om hij zo lekker zomers smaakt en ook goed vult. En omdat ik weer eens zin had in wat anders als ontbijt. Ik deel het recept met je (eigenlijk is ook dit ontbijtje in een handomdraai gemaakt)!

Aardbeien-Mojito-Havermout

Benodigdheden (voor 2 personen)

500 ml rijstmelk (écht een stuk lekkerder dan met haver- of sojamelk!)
100 gram havermout
1 rijpe banaan, geprakt met een vork
1 handje verse muntblaadjes, fijngehakt (bij mij kwamen ze uit de tuin!)
sap van 1 limoen (ik gebruikte gewoon zo’n spuitflesje van de supermarkt)
verse aardbeien in kwarten (bepaal zelf hoeveel je lekker vindt!)

Bereiding

1) Breng de rijstmelk aan de kook, voeg de havermout toe en kook een paar minuten.
2) Voeg de geprakte banaan toe en kook even mee.
3) Voeg de fijngehakte munt en het limoensap toe en warm even mee.
4) Serveer in twee kommen, afgetopt met de aardbeien en een muntblaadje ter garnering.

Enjoy!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Vul hier je emailadres in om deze blog te volgen en notificaties van nieuwe berichten te ontvangen per mail.

Voeg je bij 43 andere volgers

Lees meer van mij